WellClub

WellClub

Διατροφή

Να καταναλώνεις καθημερινά κουρκουμά; Πως και γιατί να το καταναλώνεις;

Ένα από τα πιο γνωστά μπαχαρικά στο κόσμο για τις ευεργετικές ιδιότητες του είναι ο κουρκουμάς. Πάνω από 5000 άρθρα φαίνεται να έχουν δημοσιευθεί για τη κουρκουμίνη, τη δραστική ένωση του κουρκουμά.

Niki Martimianaki's avatar
Niki Martimianaki
Feb 23, 2026
∙ Paid

Αν δεν έχεις διαβάσει τα προηγούμενα άρθρα της σειράς μου ‘‘Γιατί πρέπει να καταναλώνεις συγκεκριμένα τρόφιμα;’’, μπορείς να ξεκινήσεις από τα παρακάτω:

  1. Έλαιο Μαύρου Κυμινου: Γιατί πρέπει να το καταναλώνεις;

  2. Καθημερινά πρέπει να καταναλώνεις σκόρδο

  3. Πρέπει να καταναλώνεις καθημερινά σαφράν και θα σου μάθω το γιατί και πως.

  4. Πρέπει να καταναλώνεις καθημερινά τζίντζερ. Μάθε το γιατί και πως

  5. Πρέπει να καταναλώνεις γαρύφαλλο καθημερινά. Mάθε το γιατί και πως.

Όταν λέμε κουρκουμά, εννοούμε το μπαχαρικό είτε ωμό, φρέσκο είτε σε μορφή σκόνης. Ισως, έχεις ακούσει και τον όρο κουρκουμίνη, η οποία είναι από τα πολλά κουρκουμινοειδή στοιχεία που εντοπίζονται στο κουρκουμά και που δίνουν στο κουρκουμά το έντονο χρώμα του αλλά και τις αντιοξειδωτικές και αντιφλεμονώδεις ιδιότητες του.

Αν και απομονώθηκε για πρώτη φορά πριν από περίπου έναν αιώνα, μόνο ελάχιστες κλινικές δοκιμές είχαν γίνει σε ανθρώπους μέχρι πρόσφατα. Όμως από τις αρχές του 21ου αιώνα, έχουν διεξαχθεί ήδη περισσότερες από πενήντα κλινικές μελέτες και πολλές ακόμη βρίσκονται σε εξέλιξη. Δηλαδή, τα τελευταία χρόνια έχουν δεκάδες κλινικές μελέτες πάνω στο κουρκουμά σε ανθρώπους όχι μόνο σε ζώα ή εργαστηριακά πειράματα. Και οι περισσότερες μελέτες είναι υψηλής ποιότητας.

Το National Cancer Institute έχει αξιολογήσει χιλιάδες ουσίες για πιθανή αντικαρκινική δράση, και η κουρκουμίνη συγκαταλέγεται στις πιο πολλά υποσχόμενες. Φαίνεται μάλιστα να δρα σε πολλαπλά στάδια της ανάπτυξης του καρκίνου1: μπορεί να προστατεύει από αρχικές μεταλλάξεις του DNA2, να περιορίζει την εξάπλωση των όγκων και να εμποδίζει τον πολλαπλασιασμό των καρκινικών κυττάρων.

Το WellClub είναι μια πλατφόρμα που υποστηρίζεται από τους αναγνώστες. Για να λαμβάνετε νέες δωρεαν και επι πληρωμή πολύτιμες αναρτήσεις και να στηρίξετε τη δουλειά μου, σκεφτείτε να γίνετε δωρεάν ή επί πληρωμή συνδρομητής.

a pile of brown and white nuts
Photo by Dyah Miller on Unsplash

Ένα ακόμα εντυπωσιακό στοιχείο είναι πως συμβάλλει στη φυσική διαδικασία απόπτωσης, δηλαδή στον προγραμματισμένο θάνατο των κυττάρων34 , ένα μηχανισμό που τα καρκινικά κύτταρα προσπαθούν να παρακάμψουν. Η κουρκουμίνη φαίνεται να βοηθά στην επανενεργοποίηση αυτής της λειτουργίας, ενεργοποιώντας παράλληλα και ένζυμα που επιτίθενται απευθείας στα καρκινικά κύτταρα, χωρίς να επηρεάζονται τα υγιή.

Οι πιθανές εφαρμογές της είναι ευρείας κλίμακας: από καρκίνους διαφόρων τύπων έως φλεγμονώδεις παθήσεις όπως ρευματοειδής αρθρίτιδα, ελκώδης κολίτιδα5, ακόμα και αναρρώσεις μετά από χειρουργικές επεμβάσεις.

Loading...

Οστεοαρθρίτιδα

Μια μετά-ανάλυση 11 μετά-αναλύσεων έδειξε ότι η κουρκουμίνη φαίνεται να μπορεί να μειώσει το πόνο, βελτιώνει την κινητικότητα των αρθρώσεων και σε ορισμένες περιπτώσεις δρα εξίσου ή και καλύτερα από αντιφλεγμονώδη φάρμακα. Δεν φαίνεται να προκαλεί επίσης τις γαστρεντερικές παρενέργειες των παυσιπόνων. Αυτό μπορεί να παρατηρηθεί σε χαμηλές αλλά και εξίσου υψηλές δόσεις67.

Ρευματοειδής Αρθρίτιδα

Μετα-ανάλυση (με πάνω από 500 ασθενείς) έδειξε μείωσε φλεγμονής, βελτίωση των συμπτωμάτων και μείωση δεικτών φλεγμονής όπως η C-αντιδρώσα πρωτεΐνη (CRP)8. Τα ισχυρότερα αποτελέσματα παρατηρήθηκαν σε σχετικά μικρές δόσεις9.

Να πάρεις συμπλήρωμα κουρκουμίνης (της δραστικής ένωσης του κουρκουμά;) ή να τρως ολόκληρο κουρκουμά;

Η κουρκουμίνη ενώ είναι το δραστικό συστατικό του κουρκουμά, είναι μόνο ένα από τα ενεργά συστατικά του.

Ολόκληρος ο κουρκουμάς1011 φαίνεται να έχει ισχυρότερη αντικαρκινική δράση από την απομονωμένη κουρκουμίνη.

Με λίγα λόγια: ολόκληρο το τρόφιμο είναι πιθανόν ισχυρότερο από το μεμονωμένο δραστικό συστατικό, γιατί η φύση δουλεύει συνεργιστικά. Για να ξεκλειδώσεις όλες τις ιδιότητες του κουρκουμά, πρέπει να το συνδυάσεις με κάποια άλλα μπαχαρικά.

Το 1928 ανακαλύφθηκε ότι το πιπέρι ενισχύει τη δράση του κουρκουμά.

Για να ξεκλειδώσετε το υπόλοιπο μέρος του άρθρου και το αρχείο με 100+ άρθρα, σκεφτείτε να γίνετε επί πληρωμή συνδρομητής.

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2026 Niki Martimianaki · Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start your SubstackGet the app
Substack is the home for great culture